20.06.2012 Bucuresti
Cardul pentru fapte bune
Interviu cu Anca Nuta, Identity and Communication Director UniCredit Tiriac Bank, realizat de Andreea Marin Banica
Bine v-am regasit! Familia Scoala Mamelor a crescut foarte mult de cand nu ne-am mai vazut in acest context. Suntem sute de mii de mame, din peste o suta de tari ale lumii in aceasta familie. Si daca am crescut si am reusit sa facem mai mult, e pentru ca ne-ati fost aproape, pentru ca ati interactionat cu noi, pentru ca ati profitat de noi, de specialistii nostri care va ofera servicii gratuite si care incearca sa isi depaseasca misiunea, sa faca mai mult decat am crezut la inceput ca va fi nevoie sa facem. Suntemcu tot sufletul alaturi de voi si incercam sa inovam. Incercam sa aducem noutatea acolo unde avem semnale de la voi, mamicile, ca e necesara. E necesara in domeniul educatiei financiare, si cand spun asta ma refer la multitudinea de intrebari ce au venit catre specialistul nostru in dezvoltare profesionala, pe ideea ca vreti sa invatati,sa aveti o disciplina in a va organiza bugetul familiei, bugetul personal. In a reusi sa puneti si un ban deoparte pentru luna ce vine, pentru nevoile copilului vostru care creste si care va urma, poate, o scoala, sau visati sa urmeze o alta scoala, mai buna. Poate ca nu avem o buna educatie, poate ca ai nostri nu au stiut sa ne invete cum sa facem lucrurile in asa fel incat sa avem parte de eficienta maxima. Tocmai de aceea, am invitat astazi alaturi de mine un specialist in domeniu.
Bine ai venit, Anca Nuta! O sa te rog sa ne concentram exact pe ceea ce ne-au cerut mamele noastre. Cum putem face viata noastra mai buna? Se poate sau ba?
Eu cred ca se poate, pentru ca noi am avut aceasta disciplina in trecut. Acum 20 de ani, pe vremea cand nu existau creditele de consum, oamenii in general, romanii in particular, aveau o apetenta pentru economisire. Aceasta desigur a scazut, si am putea spune chiar ca a disparut la un moment dat, in perioada boom-ului creditelor, cand oamenii au luat foarte multe credite de toate tipurile pentru a-si acoperi asa-zisele nevoi pe care le aveau sau chiar credeau ca le au la momentul respectiv. Oamenii au inceput sa se educe in aceasta directie. Credem insa ca se poate face mai mult, si e loc de mai bine. De aceea ne-am gandit sa venim in sprijinul lor.
Educatia financiara de fapt asta inseamna. Asta vom face intr-un proiect nou, pe care il lansam pe Scoala Mamelor. Vom incerca sa invatam impreuna cum putem, dincolo de cheltuielile in care suntem angrenati luna de luna, sa folosim banii – multi, putini, care ne raman – cu cap, cum putem alege banca dupa niste criterii bine stabilite, cum stim sa alegem banca ce vine cel mai bine in sprijinul nostru, atunci cand avem o nevoie legata de aceasta. Cum gandim pe termen scurt, cum gandim pe termen lung?
Ai spus un cuvant cheie in frazele de mai devreme: respectiv „pe termen lung”. Cred ca asta, de fapt, este lucrul pe care oamenii trebuie sa il invete. Cum spuneam, apetitul pentru economisire a crescut in ultimul an, insa acesta se indreapta foarte mult catre economiile pe termen scurt. E foarte important sa invatam sa economisim si sa gandim pe termen lung. De aceea bancile in ultimul an au venit cu oferte de produse si servicii care ne ajuta sa ne cream aceasta schimbare de mentalitate: de la economisirea pe termen scurt la economisirea pe termen lung. Cand vorbim de educatia financiara nu ne referim strict la partea de economisire, ne referim la absolut tot ceea ce inseamna interactiunea cu finantele.
In fond, banca foloseste banii tai, si trebuie sa fie un bun sfatuitor pentru tine. Si vrei sa vezi o fata deschisa, un comportament amabil, o informatie completa care vine catre tine.
Exact. Si cred ca acesta este un lucru care, in ultimii ani, a inceput sa traga din ce in ce mai mult in balanta atunci cand oamenii isi aleg banca: au nevoie de o fata prietenoasa, cum ai spus si tu. Din nou depinde foarte mult de obiceiurile clientului respectiv. Daca ne referim la un client care este foarte ocupat, care munceste foarte mult, s-ar putea sa prefere o banca care are niste servicii de online banking, sau de mobile banking, foarte dezvoltate. Daca e un client tanar, care isi petrece majoritatea timpului pe internet, pe retelele de socializare, s-ar putea ca pentru el sa conteze mult mai mult faptul ca banca are o pagina de facebook si un call center 24 de ore din 24.
Si care sa il scuteasca de drumuri.
Exact, sa il scuteasca de drumurile la banca.
Tinde din ce in ce mai mult sa isi rezolve problemele de la distanta, dar in acelasi timp sa aiba siguranta, sa aiba securitate in aceasta comunicare la distanta cu banca respectiva. Nimeni nu vrea ca informatiile de natura personala, financiare, sa poata fi dezvaluite. E o chestiune de intimitate.
E o chestiune de intimidate si de confidentialitate, pecare noi o tratam foarte serios. In acelasi timp, toata dezvoltarea aceasta a platformelor online este securizata. Deci trebuie sa intelegem foarte bine ca, daca alegi sa lucrezi cu o banca care iti ofera servicii si produse pe online, poti sa stai linistit pentru ca toata conversatia ta cu banca este pastrata la cel mai inalt nivel de securitate. Daca nu mergi la banca nu inseamna ca nu poti avea incredere ca informatiile tale personale vor fi in siguranta.
Ce o sa le mai putem invata pe mamici – cele care, de fapt, de multe ori cunosc cel mai bine nevoile familiei, si atunci de la ele porneste initiativa de a lua decizii in privinta cheltuielilor in casa – in aceasta rubrica de Educatie financiara, sa ii spunem asa – desi poate suna prea oficial, prea pompos? Putem sa le invatam, de exemplu, basic-ul, termenii folositi in limbajul cu personalul de la banca. De multe ori oamenii nu cunosc toti acesti termeni. Ii putem explica intr-un fel de dictionar?
Desigur. As vrea sa ma intorc un pic la studii, pentru ca sunt foarte importante: in general femeile au o tendinta de economisire mai mare decat barbatii. Asta nu inseamna ca barbatii nu economisesc. Insa intr-adevar, ne-am gandit ca platforma Scoala Mamelor este un mediu bun pentru a demara aceasta campanie de educatie financiara – sau mai degraba o campanie de informare, asa cum spuneai si tu, despre lucrurile de baza pe care trebuie sa le cunoastem atunci cand trebuie sa interactionam cu o banca si cand avem de-a face cu finantele noastre personale. Si da, aceasta rubrica ne dorim foarte mult sa cuprinda, in primul si in primul rand, acest dictionar de termeni bancari: ce inseamna un cont curent, ce inseamna o dobanda, ce inseamna un card de debit, ce inseamna un card de credit, pornind mai departe catre documentele de care ai nevoie atunci cand trebuie sa mergi la banca, sa iti deschizi un cont curent. Pe scurt: rubrica va avea foarte multe informatii, insa noi ne dorim sa o facem cat mai pe intelesul doamnelor care intra pe aceasta platforma. Si mai mult decat atat: sa venim in intampinarea nevoilor lor.
Interactiva! Pentru ca, asa cum specialistii Scoala Mamelor raspund acum intrebarilor la diferite sectiuni, va exista, in continuare, specialistul care raspunde la intrebari legate de interactiunea cu bancile, de ce poti face mai bine, de cardul UNICEF al UniCredit Tiriac Bank. Iata, chiar voiam sa te intreb: este un card unic pe piata din Romania pentru ca are aceasta dimensiune umanitara, pentru ca UNICEF este alaturi de UniCredit, si asta nu este putin lucru. UNICEF gandeste bine orice interactiune cu o societate comerciala. Poti sa explici putin care este avantajul acestui card?
Sigur. Asa cum ai spus, este intr-adevar primul card de afinitate sociala din Romania. Ne bucuram ca, dupa initiativa noastra, au mai urmat si altele, ceea ce inseamna ca exista o deschidere pe piata din Romania pentru astfel de produse, care poate par sofisticate. Nu sunt deloc, sunt niste produse extrem de simple, sunt la fel ca toate celelalte produse bancare, carduri bancare, pentru ca vorbim de un card bancar. Singura deosebire fata de un card bancar normal este ca, de fiecare data cand efectuezi o tranzactie la un comerciant, 1% din valoarea tranzactiei respective se duce catre UNICEF, respectiv programul lor Spital – prieten al copilului. Foarte important de precizat: acel 1% se plateste din veniturile bancii.
Nu din buzunarele omului.
Exact. Nu impacteaza in nici un fel buzunarul clientului respectiv.
Practic banca rasplateste cumva clientul pentru ca a ales sa lucreze cu acest card, sa isi faca cum-paraturile cu acest card umanitar, prin a da din buzunarul propriu 1% din valoarea tranzactiei catre UNICEF, catre proiectul care se refera la reabilitarea maternitatilor din Romania, transformarea lor in Spitale – prieten al copilului.
Exact. Am ales aceasta cauza romaneasca, ne-am dorit foarte mult ca primul produs de afinitate sociala din Romania sa fie catre o cauza romaneasca. UNICEF are foarte multe programe la nivel international, insa noi ne-am dorit sa rezolvam o problema de-a noastra, de aici, de acasa. Si ceea ce ne duce din nou la ceea ce spuneam la inceputul interviului nostru – empatia si faptul ca ne dorim foarte mult sa ne punem in papucii clientului si sa incercam sa rezolvam lucrurile care pentru el conteaza si care sunt importante. Am fost foarte incantati de acest proiect care are menirea de a transforma maternitatile din Romania in Spitale – prieten al copilului.
Asta inseamna ca mamica poate sta inca de la nastere cu copilul in camera. Nu trebuie sa astepte orele de vizita pentru a alapta. Practic suntem alaturi de UNICEF pentru a promova ideea de alaptare exclusiva pana la 6 luni - 1 an. E foarte important acest start sanatos pe care copilul poate sa il ia in viata, pentru ca este alaptat de mama, pentru ca nu foloseste formule de lapte, decat la nevoie. Sunt si cazuri in care mama poate sa aiba probleme de sanatate, dar aici nu vorbim despre exceptii. Mai mult decat atat, maternitatile sunt dotate in acest proiect cu mobilier potrivit pentru nevoile mamelor si ale copiilor. Sunt antrenati cei din echipa acelei maternitati, personalul medical este antrenat pentru a fi totul ca intr-o maternitate civilizata de oriunde din aceasta lume.
De aceea noi numim cardul acesta Cardul pentru fapte bune. El nu este doar un card bancar, este mai mult decat atat. De fiecare data cand faci cumparaturile, pentru tine si pentru familia ta, te gandesti ca in acelasi timp faci o fapta buna. Si poate nu te simti vinovat/a fata de cei care poate au mai multe nevoi decat tine si nu si le pot indeplini. Nu te simti vinovata atunci cand iti cumperi lucruri pentru tine, pentru ca simti ca 1% din valoarea cheltuielilor tale se duce catre acest program.
Si tot faci cumparaturile acelea. Le faci cu un alt card. Asta este doar diferenta de natura pur umana, tine de sufletul nostru. Voiam sa te mai intreb si despre celelalte actiuni pe care le vom face impreuna. Pentru ca avem de gand sa mergem prin tara, sa ne intalnim cu mamele fata in fata, sa le facem si cateva surprize – vor primi si daruri de la noi. Chiar atunci cand isi deschid un cont si isi fac acest card, pot intra in familia mamelor candidate la un premiu din partea noastra.
Da, ne vom gandi la mici bucurii pe care vrem sa le facem, la mici dovezi de apreciere pe care le-am gandit cu partenerii nostri de la UNICEF. Si intr-adevar, aceste calatorii prin tara in cadrul unor evenimente organizate vor avea un dublu rol: acela de a le povesti mamelor si tatilor, pentru ca stiu ca programul vostru se va adresa si tatilor, despre acest program de educatie financiara si, desigur, despre cardul UNICEF ca fiind un produs bancar nu doar necesar, care are aceleasi caracteristici ca orice alt card bancar, dar care in plus face niste lucruri minunate: incearca sa transforme viata viitoarelor mamici si a viitorilor lor bebelusi in maternitatile din Romania.
In mod concret, ce s-a intamplat anul trecut cu banutii adunati?
In mod concret: anul trecut am refacut, am transformat doua maternitati, din Cluj si din Timisoara. Foarte recent am fost la Timisoara si am inaugurat placuta de Spital – prieten al copilului de la Maternitatea Bega. Am vazut rezultatele, ce s-a intamplat cu acesti banuti. Anul acesta vom transforma alte doua maternitati – ne-am propus sa mergem undeva in zona aceasta, 2-3 maternitati pe an. Depinde, desigur, foarte mult de fondurile stranse, si depinde foarte mult de numarul de clienti de carduri UNICEF, de cat mai multe carduri vandute. Cu cat mai multe carduri vom avea, cu atat mai multi banuti vom putea strange, vom putea trans-forma cat mai multe maternitati din Romania si vom putea ajuta UNICEF sa duca acest program mai departe.
In curand, toate informatiile legate de caracteristice acestui card vor exista si pe scoalamamelor.ro.In momentul acesta, unde anume se gasesc infor¬matiile, pe site-ul vostru?
Informatiile se gasesc pe site-ul Spital – prieten al copilului (www.spitalprietenalcopilului.ro), este site-ul dezvoltat de catre partenerii nostri de la UNICEF. Desigur, informatiile se gasesc si pe site-ul nostru: www.unicredit-tiriac.ro, la Categoria Persoane fizice – Carduri. Acolo se pot gasi informatii despre acest produs si, desigur, orice detaliu, orice nelamurire, orice intrebare in plus poate fi adresata pe Call-Center-ul nostru, telefonic, sau pe pagina de facebook, pentru mamicile care sunt moderne, deschise catre retelele sociale. Pe pagina de facebook a bancii avem un Call-Center 24/24, 7 zile din 7, unde colegii mei raspund tuturor acestor intrebari. Deci suntem si online, ca sa spun asa.
Este si un cadou frumos care poate fi facut, acest card, si as vrea sa spun asta, pentru ca noi avem mame din aproape 100 de tari ale lumii, nu doar din Romania, si ele pot face un cadou parintilor de aici deschizandu-le un cont si facandu-le cadou un astfel de card, UNICEF, cu o suma de start.
Cardul – este important de precizat – este un card de debit, dar si de credit. Cardul de debit este atasat la un cont curent si functioneaza in functie de suma pe care o ai depusa in contul respectiv, iar cardul de credit depinde, desigur, de veniturile mamicii. Suma de credit stabilita se face pe baza unui scoring, intr-o sucursala Unicredit, sau la telefon cu unul dintre colegii mei care se ocupa de partea de vanzari-informatii carduri.
O ultima intrebare: as vrea sa incheiem prin a rezuma colaborarea dintre Scoala Mamelor si banca, ce va avea loc si la bancomat.
Da, ne-am gandit sa ne folosim de cele 460 de bancomate si aproximativ 100 de multifunctionale bancare pe care le avem la momentul acesta amplasate in sucursale, in centre comerciale sau in diverse institutii, si sa dezvoltam un program de strangere de fonduri permanente pentru Scoala Mamelor. Respectiv este o aplicatie, pe care am dezvoltat-o impreuna cu colegii mei din IT, carora le multumesc foarte mult pentru deschidere si pentru ca au inteles ca putem sa ne folosim de bancomate si pentru alte lucruri decat pentru nevoia noastra de a retrage banuti.
Cum functioneaza, concret?
Concret: de fiecare data cand vom merge la un bancomat UniCredit, cu orice fel de card, la finalul tranzactiei vom fi intrebati daca dorim sa donam o anumita suma catre Scoala Mamelor. Vor exista acolo niste sume pe care clientii le pot selecta…
Sume mici.
Sume mici, modice. Am mers pe principiul ca orice contributie, oricat de mica ar fi, se strange in timp si conteaza foarte mult.
Si chiar pe noi ne ajuta sa facem mai mult decat am facut pana acum. Practic, orice initiativa pe care o avem in plus necesita si cheltuieli. Si pentru ca noi sa putem ajuta, avem nevoie si sa fim sprijiniti.
Exact. Iar la finalul efectuarii tranzactiei clientul va primi o chitanta prin care i se va multumi pentru suma donata si va avea inregistrarea sumei donate astfel incat sa aiba si dovada faptului ca i s-au retras de pe card banii respectivi.
Multumesc tare mult!
Eu multumesc.
Tin foarte tare sa facem o treaba buna pentru mamicile si familiile lor, cele care au intrat in familia Scoala Mamelor, ca sa spun asa. Sa avem sanatate, ca e mai buna decat toate!
Si noi suntem foarte incantati, si multumim ca ne-ati ales parteneri in proiectul acesta. Credem foarte mult in ceea ce faceti, si sunt convinsa ca, impreuna, vom reusi sa facem si mai mult decat ati facut pana acum. Multumim pentru incredere!
Vrei sa beneficiezi gratuit de facilitatile proiectului?
Fa-ti contSau suna la 116 111. Apel gratuit din retelele TELEKOM ROMANIA
Da click si citeste
Pentru informatii detaliate despre celelalte programe cofinantate de Uniunea Europeana, va invita sa vizitati www.fonduri-eu.ro
Continutul acestui material nu reprezinta in mod obligatioru pozitia oficiala a Uniunii Europene sau a guvernului Romaniei.
Termenii si conditiile pentru accesarea, vizionarea si folosirea acestui site le puteti gasi aici