Scoala mamelor

Acest website este cofinantat din Fondul Social European
prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013.

Investeste in oameni!

Sa intelegem autismul

Sanatate

Numarul crescator de copii diagnosticati cu autism din ultimii ani genereaza cresterea extraordinara a interesului atat din partea parintilor cat si a cercetatorilor, a medicilor pediatri, psihologilor, specialistilor in comportament, a profesorilor, lucratorilor in domeniul social si a tuturor celor care, intr-un fel sau altul, au o legatura cu aceasta boala. Terminologia medicala folosita in acest caz este complicata si voi incerca sa o explic cat pot de bine.
Totusi, in cazul in care aveti un copil diagnosticat cu una din tulburarile din spectrul autistic, va incurajez sa invatati aceasta terminologie deoarece atat doctorii, cat si ceilati specialisti care vor lucra cu copilul dumneavoastra, vor folosi acest limbaj. De asemenea, resursele pentru familiile copiilor autistici sunt grupate in functie de tulburarea specifica si folosesc aceeasi terminologie. Pentru a fi capabila sa discutati cu doctorii situatia concreta a copilului, cat si a intelege resursele care va sunt disponibile, cunoasterea termenilor de specialitate creaza o platforma de comunicare care va fi foarte folositoare.

CE ESTE AUTISMUL?

Autismul este numai o parte a unui grup mai larg de tulburari de spectru autist. Aceste tulburari de dezvoltare a copilului cauzeaza acestuia serioase probleme de socializare, comportament si comunicare. Termenul “spectru” inseamna ca aceste tulburari afecteaza fiecare persoana intr-un mod diferit,  individual, si pot fi de la foarte usoare pana la forme foarte severe.
Persoanele care au tulburari de spectru autist prezinta simptome similare, dar simptomele apar la varste diferite, au natura diferita si au grad diferit de dificultate. Este o boala complicata pe care cercetatori si parinti din lumea intrega incearca sa o inteleaga si sa o trateze.

MAI CONCRET:

Sunt 3 tipuri de tulburari de spectru autist.

1. Tulburare autistica ( sau autism "clasic" ) - aceasta este ceea ce oamenii, in mod obisnuit, asociaza cuvantului autism.
Tulburarea autistica se manifesta prin: intarziere semnificativa a limbajului, probleme de comunicare si interactiune sociala si comportamente ciudate, atipice. Multi copii cu aceasta tulburare au si o intarziere mentala.

2.  Boala sau sindromul Asperger
Copiii cu aceasta tulburare au o forma mai usoara caracterizata prin dificultati de interactiune sociala si comportamente atipice, dar de obicei nu au probleme de limbaj sau intarziere mentala.
Ba dimpotriva, acesti copii au manifestari geniale in anumite domenii (matematica, muzica, literatura).

3.  Tulburarea pervasiva de dezvoltare sau autism atipic
Aceasta categorie este pentru acei copii care au numai cateva caracteristici ale tulburarilor prezentate anterior. In general acestea sunt cazuri mai usoare, iar copiii care sunt incadrati in aceasta categorie au numai probleme de interactiune sociala si de comunicare.

Incadrarea copilului intr-una din cele 3 categorii o face medicul specialist, in urma testelor.



SEMNE SI SIMPTOME

Dragi mamici, cititi cu atentie si rabdare toate detaliile prezentate mai jos pentru ca recunoasterea timpurie a semnelor acestei tulburari va creste imens sansa de recuperare a copilului. Specialistii din intrega lume recomanda tuturor parintilor sa-si monitorizeze bebelusul si daca observa una din aceste semne, sa se adreseze imediat doctorului pediatru care ii va indruma catre centrele de testare si diagnosticare.

Acest capitol este lung si plin cu informatie, asa ca sfatul meu este sa- ti faci o cafea sau ceai, gaseste un loc linistit si hai sa pornim!

Semnele tulburarilor de spectru autist incep inainte de varsta de 3 ani si dureaza pe tot parcursul vietii. Uneori semnele se pot atenua cu varsta, dar nu este o regula obligatorie. Ceea ce este dificil de inteles pentru parinti si specialisti deopotriva este ca la anumiti copii primele semne apar imediat dupa nastere, in timp ce pentru alti copii, care au o dezvoltare normala pana in jurul varstei de 18-24 luni, semnele apar dupa aceea. Studiile facute de specialisti arata ca din totalitatea cazurilor 50% dintre parinti au observat semne pana la implinirea varstei de un an si 80-90% au observat semne pana la implinirea varstei de 2 ani.
Cu alte cuvinte, daca copilul prezinta semne ale acestei tulburari, acestea pot fi observate in primii 2 ani de viata.

Sunt 2 precizari pe care vreau sa le fac in acest moment. Una este ca sunt copii care vor arata unele din aceste semne in primii 2 ani de viata, dar nu au aceste tulburari. Diferenta dintre ei si cei cu tulburari consta in gravitatea semnelor si frecventa lor.

A doua precizare pe care vreau sa o fac este ca in continuare voi relata despre parametrii dezvoltarii copilului in relatie cu varsta. Fiecare copil se dezvolta intr- un mod unic si atinge acesti parametri la varste putin diferite de ceilalti. Nu exista o matrita dupa care toti copiii se dezvolta in mod identic. Totusi, daca observati intarzieri pe mai multe planuri, cum ar fi: limbaj, comunicare, comportament, atunci contactati imediat doctorul copilului si cereti sa fie testat. Folositi, de asemenea, instinctul matern care de multe ori va spune cand ceva nu e in regula cu copilul dumneavoastra.

Iata semnale de alarma generale dupa care trebuie sa va uitati:

- pana la varsta de 6 luni copilul nu zambeste larg, cu bucurie si afectiune atunci cand ii vede pe cei apropiati, nu intinde manutele sa fie luat in brate.
- copilul nu incearca sa imite sunetele mamei, nu interactioneaza cu ea cand aceasta ii zambeste sau vorbeste
- copilul nu murmura, tipa de bucurie sau isi exprima emotiile cand ii vede pe cei dragi
- pana la varsta de un an, copilul nu raspunde cand este chemat pe nume ( raspunsul nu trebuie neaparat sa fie verbal, dar atunci cand strigati copilul pe nume, acesta trebuie sa arate un semn de recunoastere, fie ca se- ntoarce, fie ridica privirea, fie raspunde verbal)
- pana la varsta de 14 luni copilul nu arata cu degetul obiecte care- l intereseaza: jucarii, animale, etc
- pana la varsta de 18 luni copilul nu se joaca prefacandu- se ca este un animal sau personaj. De exemplu: nu face tuu- tuu cand vede o masina, nu face ham-ham cand vede un catel, uff cand vede flacara, nu plimba o masina cu mana si zice tii-tii, nu incearca sa puna papusa sau jucaria de plus la culcare, etc.
- evita sa priveasca in ochi si prefera sa fie lasat singur
- are intarziere de vorbire, adica nu pronunta cuvinte si nici nu arata ca intelege cuvintele
- chiar daca copilul spune anumite cuvinte, acestea sunt repetate obsesiv de zeci de ori
- nu raspund in mod logic la intrebari ( de exemplu, cand intrebati care jucarie ii place cel mai mult, copilul arata spre usa in loc sa arate jucaria preferata)
- orice mica schimbare produce un grad mare de nervozitate si plans
- este interesat de un lucru in mod obsesiv, neobisnuit
- isi misca mainile, se leagana singuri sau se invart in cercuri
- au reactii neobisnuite la sunete, miros, gust, vedere sau palpare

Pierderea cuvintelor sau a reactiilor normale la orice varsta este un semn de ingrijorare si un motiv sa consultati imediat medicul.

Acestea sunt cele mai raspandite semne observate de parinti. In continuare, vom dezvolta subiectul pe domeniile de dezvoltare a copilului: socio-emotional, vorbire-comunicare, gandire-rationalizare, cunoasterea si intelegerea mediului care-l inconjoara, dezvoltarea fizica si creativitatea.

Dezvoltarea socio-emotionala: pana la varsta de un an copilul nu raspunde cand este chemat pe nume, prefera sa fie singur, evita contactul vizual, nu este interesat sa se joace cu alti copii, are o expresie faciala imobila, evita sa fie imbratisat sau draganit de cei apropiati si nu poate fi linistit cand plange sau cand este suparat prin metode obisnuite, cum ar fi imbratisari parintesti, vorbe blande, luat in brate.
Pana la varsta de un an copilul normal imita cuvinte si actiuni ale celor din jur, folosind gesturi simple, cum ar fi: aplauze, fac la revedere cu mana, se joaca de-a prinsa sau bau, etc.
Daca copilul dumneavoastra nu arata niciunul din semnele de mai sus, sau daca a aratat pana la un punct si dintr-odata s- a oprit, este timpul sa consultati medicul.

Dezvoltarea vorbirii: la acest capitol situatiile variaza dramatic. Cam 25-30% dintre copiii cu tulburari de spectru autistic invata cateva cuvinte pana la un an-un an jumatate si apoi le pierd. Alti copii nu vorbesc deloc. Dintre cei care nu vorbesc, unii incep sa vorbeasca, dar mult mai tarziu. Semnele pe care le urmarim sunt: intarzierea vorbirii, repetarea obsesiva a unor cuvinte, imitarea unor cuvinte care nu fac parte din context, copilul nu arata cu degetul obiectele care- l intereseaza, da raspunsuri nelogice la intrebari, foloseste un ton flat, robotic sau foarte melodios si in general nu arata semne ca poate purta o conversatie simpla. Daca astfel de simptome sunt vizibile in procesul de dezvoltare al copilului, este timpul sa consultati medicul.

Comportamente neobisnuite: copilul aranjeaza obiecte in linie sau in cerc pentru o perioada foarte lunga de timp, se joaca cu o jucarie in acelasi fel de fiecare data, sunt fascinati de anumite miscari in mod obsesiv ( de exemplu rotesc rotile masinutei la nesfarsit), este obsesiv de ordonat, pune lucrurile in acelasi loc si plange sau tipa daca cineva le muta, nu accepta nici cea mai mica schimbare din jur sau in programul zilnic, se invarte, isi misca mainile sau se leagana singur. Aceste miscari repetitive au rol autostimulator si sunt frecvente la copiii cu tulburari de spectru autist. De asemenea, rezistenta la cea mai mica schimbare este caracteristica acestor copii. Parintii observa ca daca folosesc aceeasi rutina zilnica, copilul este multumit. Dar daca, de exemplu, se opresc in parc in loc sa mearga acasa, copilul devine nervos, tipa sau plange continuu. Alte comportamente neobisnuite si ne-necesare sunt: uitatul in fiecare vitrina pe langa care trece, mersul zilnic pe acelasi traseu fara deviatii, vizionarea aceluiasi film de la inceput pana la sfarsit, in mod obsesiv.

Alte semne de ingrijorare sunt: hiperactivitatea, agresiunea, tendinta de a se automutila, impulsivitatea ( actioneaza fara a gandi ), lipsa fricii sau, dimpotriva, frica excesiva, obiceiuri alimentare neobisnuite, reactii emotionale neobisnuite, sensibilitate excesiva la: zgomot, miros si auz precum si o toleranta la durere foarte mare ( parintii  observa ca la vaccinare copilul lor zimbeste in loc sa planga, ceea ce este un semnal de alarma).

Dezvoltarea fizica: nu sunt deosebiri fizice evidente care diferentiaza copiii cu tulburari de spectru autist. Ei sunt capabili sa mearga, sa apuce obiecte, sa fuga. Unii parinti semnaleaza mersul pe varfuri, dar toti copiii cand fac primii pasi, intai merg pe varfuri.

Creativitatea: copiii autistici au dificultati pe planul creativitatii, ei pot crea anumite combinatii insa folosesc numai elemente concrete, palpabile. Imaginatia si capacitatea de a inventa sunt limitate. Totusi, in cazul sindromului Asperger, sunt copii care mai tarziu devin adulti si arata capacitati creatoare extraordinare (de exemplu Mozart).

In incheierea acestui capitol, vreau sa reiterez faptul ca fiecare copil se dezvolta diferit si dezvolta o anumita abilitate la o varsta diferita fata de ceilalti. Totusi, daca pana la varsta de 2 ani copilul nu vorbeste si nu arata ca intelege ce i se spune, trebuie consultat medicul. Multi copii au intarzieri de vorbire fara a fi autistici. Deosebirea este ca ei inteleg si raspund cu gesturi intr-o maniera logica, doresc sa se joace cu alti copii si raspund corespunzator la gesturi de afectiune materna. De asemenea, percep schimbarea in mod normal, fara sa aiba accese de furie sau reactii absolut nepotrivite in situatia respectiva.

Recunoasterea timpurie a semnelor de alarma este cheia esentiala in recuperarea copilului. Daca observati simptomele prezentate mai sus, nu pierdeti nici o zi, consultati medicul si porniti activitatea de recuperare a copilului.

In capitolele urmatoare ne vom uita la factorii care par sa fie cauza acestor tulburari si metodele pe care parintii le pot folosi pentru a  ajuta copilul respectiv sa se dezvolte si pentru a asigura o convietuire armonioasa in familiile lor.


Surse folosite:
Centrul De Prevenire si Control al Imbolnavirilor, USA - Sectia Tulburari de Spectru Autist
Autismspeaks.org
Johnson CP. - Semnele clinice caracteristice copiilor autistici, New York, 2004
Abigail -California, Noiembrie 2011

Comentarii

Nu exista nici un comentariu

Pentru informatii detaliate despre celelalte programe cofinantate de Uniunea Europeana, va invita sa vizitati www.fonduri-eu.ro

Continutul acestui material nu reprezinta in mod obligatioru pozitia oficiala a Uniunii Europene sau a guvernului Romaniei.

Termenii si conditiile pentru accesarea, vizionarea si folosirea acestui site le puteti gasi aici