Aş vrea să vă spun mai întâi o poveste care sper să vă ajute să înţelegeţi cât de importantă este activitatea de obţinere de fonduri pentru o organizaţie sau pentru un om.
Una dintre cele mai frumoase pilde este aceea a semănatului. Se spune că trebuie să plantăm seminţe pentru că, indiferent de cât de rea va fi vremea, vom avea ce să culegem. În anii buni, dintr-o sută de seminţe vor ieşi optzeci, în anii secetoşi pot răsări cincizeci sau mai puţin, dar... vor ieşi. Dacă nu plantăm, nu culegem.
Fie că e vorba de acţiuni, de mari dorinţe sau planuri, gândurile şi faptele noastre din fiecare zi sunt ca nişte seminţe. Daca plantăm seminţe de ceapă, oricât ne-am dori sau orice am face, din ele nu vor creşte morcovi. Ca să crească morcovi, trebuie să plantezi seminţe de morcovi, nu de ceapă.
Bineînţeles că nu ajunge să plantezi seminţele; ele trebuie apoi îngrijite până când ajung să dea rod.
Dacă nu înveţi, nu obţii rezultate; dacă nu cauţi fonduri, nu ai cu ce să-ţi duci la bun sfârşit acţiunile; dacă nu vorbeşti despre planurile tale şi nu comunici cu ceilalţi, nimeni nu ştie cu ce sau cum să te ajute.
În zilele noastre mulţi oameni ridică banii la rangul de valoare morală, ajungând adesea să fim judecaţi după dimensiunea conturilor, după bogăţiile pe care le afişăm sau după volumul sumelor pe care le vehiculăm. Adeseori uităm că banii sunt de fapt un mijloc şi că putem să îi folosim pentru atingerea unor scopuri sau, m-aş hazarda să spun, pentru atingerea unor idealuri.
Totuşi, cealaltă parte a monedei – căci întotdeauna există şi cealaltă parte - ne arată că din ce în ce mai mult avem nevoie să utilizăm cu responsabilitate resursele, să fim implicaţi. Doar aceia care au dorinţe arzătoare vor reuşi, pentru că aceia vor reuşi să găsească metode creative de a obţine resursele de care au nevoie, la momentul la care au nevoie!
Practica ne-o dovedeşte:
• un copil care doreşte ceva poate să fie insistent până la exasperarea părinţilor pentru a obţine ce doreşte;
• de câte ori am avut un plan bine pus la punct am avut capacitatea de a atrage resursele de care avem nevoie (gândiţi-vă la cum aţi reuşit să organizaţi un eveniment important din viaţa dumneavoastră);
• când ne-am dorit cu ardoare ceva ne-am imaginat tot felul de scenarii, dintre care unul s-a dovedit a fi până la urmă salvator (am avut opţiuni, am analizat riscuri, ne-am gândit care era cel mai bun şi care – cel mai prost scenariu, ne-am gândit cum să utilizăm cunoştinţele pe care le avem sau conexiunile prietenilor noştri);
• când am vorbit mai mult despre ceea ce vrem să facem, atunci „a sărit iepurele” de unde nu ne aşteptam cu soluţia cea mai eficientă.
Putem, desigur, continua cu succese de acest fel, mai mari sau mai mici, pe care le-am avut de-a lungul timpului.
Dacă ai un plan, atunci eşti capabil să îţi atingi ţintele pentru că deja ai fost până acolo, în viitor. Odată ce ţi-ai dorit, ştii drumul – te-ai gândit la ce vrei să obţii şi la cum vei face să ajungi la ceea ce ţi-ai dorit!
Brian Tracy, unul dintre cei mai mari oameni de afaceri al lumii, scria într-una dintre cărţile sale: „Realizarea ţelurilor” – pe care v-o recomand călduros -, că reţeta pentru a vă atinge ţelurile începe cu scrierea lor pe hârtie. Acesta este primul pas!
De multe ori, atunci când vorbim despre resurse suntem tentaţi să ne gândim doar la bani, uitând de exemplu de oameni şi de ceea ce pot oferi ei. Sunt sigură că ai fost voluntar măcar o dată şi ţi-ai dăruit cu drag experienţa, cunoştinţele şi timpul pentru realizarea unui scop sau ai vrut să ajuţi pe cineva fără să ai un folos material.
Evaluarea corectă a resurselor ne va face mai puternici în faţa celorlalți.
Există câteva reguli pentru a identifica resursele de care ai nevoie:
1. Fii pregătit!
Dacă ştii ce vrei să obţii, atunci vei şti cum să spui acest lucru celor cu care te întâlneşti, adaptând nevoia ta la ceea ce ar dori cei din faţa ta să audă sau să ofere. Este important să „rupi” în „fâşii” mici ceea ce ai nevoie să obţii, pentru că de cele mai multe ori puţini sunt aceia dispuşi să ajute de la un cap la altul. De exemplu, dacă ai nevoie de un job poate că ar fi uneori mai bine să îţi întrebi cunoscuții dacă au auzit, la locul lor de muncă, pe cineva care are nevoie de … ceea ce tu poţi şi ştii să oferi, în loc să spui că ai nevoie de un loc de muncă.
2. Fii gata!
Comunicarea este esenţială! Pe de o parte încercăm să aflăm cine sunt cei mai potriviţi oameni să ne ajute şi cum. Pe de altă parte, ne pregătim să comunicăm nevoile noastre aşa cum aceştia sunt dispuşi să le audă. Una dintre cele mai frecvente greşeli este felul în care ne comunicăm nevoile. Adesea considerăm că ce spunem este clar, sperând că interlocutorul nostru este dispus să asculte. Adesea cererile noastre rămân fără răspuns, primind un refuz politicos… pentru că cererea noastră nu a fost formulată corect.
Un alt aspect al acestei reguli este acela de a fi gata să ceri! Fiecare dintre cei cu care te întâlneşti este un potenţial finanţator sau te poate conduce către un potenţial finanţator. De aceea, este important să fii pregătit să pui întrebări şi să dai răspunsuri. Exemplu: La un eveniment, mă întâlnesc cu un jurnalist cunoscut. Mă gândesc că acesta are informaţii mai multe în ceea ce priveşte evenimente similare. Sunt gata să obţin unele informaţii de la el. „Mă bucur să te văd din nou. Înţeleg că te interesează acest domeniu. Cine mai oferă servicii pentru tinerii şomeri? Ce au întreprins ei?? Ai vreun contact? M-ar interesa să împărtăşim informaţii din domeniul nostru comun”.
3. Ai încredere!
Această regulă este practic implicită. De vreme ce eşti bine pregătit şi gata să treci la acţiune în orice moment, vei avea şi încredere: în tine. Dacă nu vom vorbi despre noi şi ce facem, dacă nu vom face cunoscute succesele noastre, dacă nu vom arăta diferenţa pe care o aducem, nu vom avea informaţii, nu vom ajunge la resursele de care avem nevoie.
Câteva principii cheie care funcţionează mereu!
1. Oamenii dau bani pentru că vor să-i dea
Acest concept este elementar. Când ceri bani nu forţezi mâna nimănui - dacă vrea să dea, bine; dacă nu, ce poţi face? Ce ceri este colaborarea pentru o cauză comună. Gândeşte-te la tine: te supără când ţi se cer bani? În fond, nu dai decât dacă vrei. Desigur că modul cum ţi se cere este important. Cel mai bine este să ceri cuiva să se gândească dacă poate oferi ceva. A cere cuiva să se gândească la o propunere nu jigneşte pe nimeni.
Nu uita că oamenii au de dat nu numai bani, ci şi timp, experienţă, cunoștințe, bunuri! Fii gata să ceri, dacă ştii de ce ai nevoie.
2. Oamenii nu dau bani dacă nu sunt solicitaţi să o facă. Ei nu vor oferi sume mari dacă nu li se cer sume mari. Nu poţi să stai în fotoliu şi să aştepţi să curgă banii. Trebuie să ceri!
„Cere şi ţi se va da! Bate şi ţi se va deschide!” Sunt principii care arată că TU eşti cel care trebuie să treacă la acţiune dacă vrei să ai rezultate! Dacă eşti pregătită şi ai încredere, atunci vei şti pentru ce te lupţi.
3. Oamenii dau bani unor oameni
Nu subestima importanţa contactului personal în oferirea sau primirea de resurse. Nimeni nu vrea să dea bani sau alte resurse unui concept vag cum ar fi o instituţie sau organizaţie. Mai degrabă ei dau unui reprezentant al organizaţiei care le inspiră încredere şi respect. Aceasta este regula de aur în vânzări, regulă care funcţionează şi la obţinerea resurselor.
4. Oamenii dau bani pentru că aduc valoare adăugată. Exemplu: Solicităm 200 lei pentru a cumpăra rechizite pentru un trimestru copiilor, reducând astfel abandonul şcolar. Dând toate aceste detalii, donatorul va fi plăcut surprins de ce se poate face cu o sumă care pentru el are probabil o altă valoare.
5. Oamenii dau bani mai ales pentru a produce o schimbare în bine
Cei care dau bani sau obiecte o pot face din multe motive: pentru a se face cunoscuţi, pentru că se simt responsabili sau din altruism. Indiferent însă de suma dată, ei o fac până la urmă pentru a îmbunătăţi ceva. Arată schimbarea pe care banii sau resursele lor o pot genera în viaţa ta sau a oamenilor. Astfel vei avea donatori sau sponsori fideli care se vor implica în activităţile tale pe termen lung.
6. Oamenii dau bani celor care au succes
Oamenii sunt atraşi de succes ca de un magnet. Ne place să ne asociem succesului, este şi ceea ce promovăm despre noi (cui îi place să comunice eşecurile pe care le-a avut?). Tuturor le plac cei care reuşesc. Un rol important în atragerea resurselor îl are modul în care convingi că activitatea pentru care se solicită banii va fi un succes.
Sper să prindeţi curaj şi să vă gândiți la orice întreprindeţi ca la o activitate de obţinere de fonduri, să aveţi încredere şi să fiţi pregătite!
FUNCŢIONEAZĂ!
Şi nu uitaţi că ceea ce faceţi azi, este ceea ce v-aţi planificat acum trei ani!
La ce anume te gândeşti azi pentru următorii trei ani? Ce faci tu AZI pentru a ţi se întâmpla ce visezi? AZI, AZI, ce ai făcut pentru asta?
Dă-ţi singură răspunsul, ai curaj să îndrăznești! Amintește-ti: de câte ori ai făcut-o atunci când ţi s-a realizat o dorinţă, atunci când cu adevărat ţi-ai dorit, atunci ai văzut cu ochii minţii, ai simţit, ai auzit, ai mirosit acel lucru ce ţi l-ai dorit!
FĂ-O ŞI ACUM pentru următoarea dorinţă!
Succes!
Roxana Braga
Da asa este ,numai daca muncim mult si sadim seminte vin si roadele.
Frumos articol!
Frumos,inspiratia din Biblie pate fi practicat cu intelepciune si in zilele noastre.Succes la toate!
Imi place ce am citit,sper sa ma ajute si pe mine,multumesc !
da,sunt deacord cu cele spuse mai sus,pina la urma :Dumnezeu iti da dar nu iti baga in traista" ,mai ramine si noi sa mai dam din miini.
Multumesc...datorita articolului am inceput sa ma gandesc ce am facut AZI pentru urmatorii ani.
Este un articol foarte bine structurat! Este clar ca visele prind viata doar atunci cand luptam pentru acestea, in caz contrar ele vor ramane doar la statutul de vise.
Vrei sa beneficiezi gratuit de facilitatile proiectului?
Fa-ti contSau suna la 116 111. Apel gratuit din retelele TELEKOM ROMANIA
Da click si citeste
Pentru informatii detaliate despre celelalte programe cofinantate de Uniunea Europeana, va invita sa vizitati www.fonduri-eu.ro
Continutul acestui material nu reprezinta in mod obligatioru pozitia oficiala a Uniunii Europene sau a guvernului Romaniei.
Termenii si conditiile pentru accesarea, vizionarea si folosirea acestui site le puteti gasi aici
As vrea să va cunosc personal, să reînvat să traiesc să mă bucur de copilașii mei și să folosesc aceste articole ca o școală a vieții, dar acum sunt foarte derutata și mă simț foarte singura sigur am nevoie urgent de ajutor, mulțumesc mult poate ca trebuia să -mi exprim părerea despre articol dar acum sunt confuza și nu îmi pot găsi cuvintele