Scoala mamelor

Acest website este cofinantat din Fondul Social European
prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013.

Investeste in oameni!

Cum afla copilul tainele stiintei din lumea inconjuratoare

Sfaturi pentru parinti

      De multe ori parintii nu isi dau seama ca multe din activitatile zilnice desfasurate de copii reprezinta stiinta in actiune. Puteti sa-i ajutati pe copii sa inteleaga lucruri importante legate de lumea inconjuratoare bazandu-va pe o serie de evenimente cotidiene.

      Primele experimente ale copiilor folosind anumite materiale in cursul unor activitati le asigura un fundament solid pentru intelegerea ulterioara a unor concepte stiintifice abstracte.

Cand Ionut descopera un mod nou de a face baloane de sapun si Alina isi arata colectia ei de pietre preferate, aceste activitati sunt de fapt strans legate de stiinta! Chiar si faptul ca se da "huta", in leagan sau in balansoar, il poate ajuta mai tarziu pe un copil sa inteleaga notiuni de fizica legate de mentinerea echilibrului, de aplicare a fortelor si de miscare.

Copiii sunt "oameni de stiinta" innascuti, dotati cu multa curiozitate si o pornire pasionata de a afla cat mai multe despre lumea in care traiesc.

       In calitate de parinti dumneavoastra aveti un rol important in a-i ajuta pe copii sa-si pastreze interesul si curiozitatea, pentru a simti mereu placerea descoperirii in incercarea de a intelege mai bine lumea care ii inconjoara. Acceptarea, incurajarea si sprijinul pe care le acordati curiozitatii lor nelimitate vor fi de mare folos pentru a pastra viu, in fiecare copil, pe "OMUL DE STIINTA".

Care este rolul parintilor?

Pentru a-i ajuta pe copii sa se bucure de activitati stiintifice pline de succes, trebuie sa stiti:

1.Ce anume ii face curiosi.

2.Ce le place sa faca.

3.Ce le mentine interesul 

si

4.Cum invata cel mai bine.

 

Planuiti experiente care ii vor ajuta sa descopere singuri!
Descoperiti impreuna: dumneavoastra jucati astfel, pentru ei, rolul de model.
Lasati-i pe copii sa ia singuri hotarari pe masura ce exploreaza, descopera si invata!

NU  UITATI  CA, de fapt, pentru copii este mult mai semnificativ si mai palpitant sa le cereti parerea despre ceea ce cred ei, decat sa le spuneti ce anume trebuie sa stie.

 

                                     Alegeti experientele in functie de varsta copilului!

Copiii de 2 ani:
Manifesta interes fata de multe lucruri, dar acorda putina atentie fiecaruia. Incercati activitati cum ar fi jocul cu apa, nisipul sau magnetii, care vor atrage si mentine cu siguranta interesul copiilor.
Le place sa repete de multe ori o activitate anume: de exemplu sa umple un recipient cu apa si sa repete aceasta operatiune de nenumarate ori.
Au nevoie de compania unor adulti care sa le delimiteze locurile de joaca, sa-i supravegheze pentru a preveni accidentele posibile si care sa-i ajute la rezolvarea situatiilor neprevazute.


Copiii de 3 ani:
Prefera activitatile fizice si explorarile.
Au nevoie de adulti care sa-i asculte cu atentie si sa le raspunda la intrebari.
Incep sa inteleaga lumea din jurul lor pe masura ce intreaba "de ce" si "cum".


Copiii de 4 ani:
Folosesc joaca "de-a ..." pentru a prelucra informatiile noi.
Realul si imaginarul se impletesc adeseori: de exemplu acesti mici "oameni de stiinta" care se joaca folosind apa, culorile si alte elemente din mediul inconjurator pot sa amestece "potiuni magice" si sa puna la punct inventii complicate.
Le place sa gaseasca explicatii pentru cele observate, infrumusetand adeseori, cu imaginatie, faptele.
Incep sa foloseasca desenele pentru a-si reprezenta si comunica ideile. Le plac cartile cu ilustratii explicative.


Copiii de 5 ani:
Pot in sfarsit sa proiecteze propriile lor experiente pentru a descoperi "ce s-ar intampla daca...", apoi dau explicatii fenomenelor observate (desi nu sunt inca in stare sa foloseasca gandirea si logica adevarata).
Pot desfasura activitati care necesita concentrarea atentiei pe o lunga perioada de timp si pot extinde proiectele lor stiintifice pe mai multe zile.
Incurajati-i sa foloseasca desenatul si scrisul pentru a-si inregistra experientele.

 

                          Cum profita copiii de pe urma experientelor stiintifice?

 

         Pe masura ce copiii fac noi descoperiri se construiesc fundamentele unei cunoasteri temeinice despre lume.

Copiii mici isi dezvolta coordonarea miscarilor atunci cand manevreaza magneti, umplu recipiente cu apa si nisip si fac o multime de miscari mai mult sau mai putin complicate ce sunt parte din procesul experimentarii.
Copiii mai mari dobandesc o gama larga de cunostinte cum ar fi:
- rezolvarea de situatii neasteptate;
- cunostinte de matematica;
- imbunatatirea limbajului (atunci cand observa, fac predictii, exploreaza, testeaza, masoara si comunica);

        Studiul fenomenelor naturale sau al fiintelor care par a fi "inspaimantatoare" pot sa-i ajute pe copii sa-si inteleaga si sa-si invinga teama. Exprimarea emotiilor si a incantarii aduce momente de satisfactie tuturor, dar mai ales copiilor mici!

       Departe de a fi o experienta rigida, explorarile stiintifice sunt unele dintre cele mai creatoare experiente la care copiii pot sa participe si de care se pot bucura.

 Planificati experiente stiintifice pentru a va asigura ca micutii au posibilitati de a explora!

        Stiti deja ca micutii nu invata din ceea ce li se spune. Ei au nevoie sa descopere singuri. Urmatoarele idei pot sa va fie utile:
1. Destinati un loc special in camera pentru activitatile stiintifice si materialele necesare. Incurajati copiii sa fie independenti si sa-si conduca singuri procesul de invatare. Faceti locul comod, imbietor si lipsit de primejdii.
2. Dati copiilor posibilitatea de a explora pe indelete. Rezervati explorarii perioade de timp lungi si relaxante. Asigurati-va ca aveti suficiente materiale pentru ca micutii sa nu fie obligati sa-si astepte randul prea mult timp. Oferiti copiilor experiente repetate cu materialele si activitatile pe care le adora, cum ar fi jocul cu apa si nisip.
3. Oferiti copiilor experiente stiintifice variate. Acestea trebuie sa cuprinda:
-  experiente directe cu nisip, pamant si apa;
-  materiale de manuit, cum ar fi magneti, scripeti;
- posibilitatea de a observa modificari de stare, cum ar fi cresterea plantelor, animalelor si copiilor, prepararea hranei, etc.

4. Observati-i pe copii pentru a descoperi care le sunt interesele, capacitatile, activitatile favorite si nivelul de intelegere al unor concepte stiintifice. Veti putea sa planificati astfel activitati despre care stiti ca sunt palpitante, care vor starni cel mai mare interes si cea mai mare implicare.
          Ceea ce este cu adevarat important este ca dumneavoastra sa sesizati momentele din viata de zi cu zi in care copiii au posibilitatea de a observa, de a-si pune intrebari si, ulterior, de a investiga prin relatia cauza - efect. Asa se intampla, de exemplu, atunci cand le aratati ca baltoaca din ziua precedenta s-a transformat in gheata! O alta experienta interesanta pentru ei ar  putea fi cautarea de rame la suprafata pamantului in timpul unei  plimbari, dupa ploaie...!                                                                              

OBSERVAREA este cheia catre orice activitate stiintifica. Copiii pot invata sa fie buni observatori daca ii veti ajuta sa-si foloseasca toate simturile.
Intrebati-i ce vad, aud, miros, gusta si simt. Indreptati-le atentia catre anumite obiecte, punandu-i sa le caute. Apoi ajutati-i sa caute trasaturi si caracteristici ale acelor obiecte, cum ar fi dimensiunea, forma, culoarea, etc. Incurajati copiii sa caute si sa recunoasca modificarea starii - unul dintre cele mai importante aspecte urmarite de oamenii de stiinta!

CLASIFICAREA este felul in care copilul intelege cum se grupeaza lucrurile in aceasta lume - de la plante pana la masini, observand asemanari si deosebiri intre ele. Copiii foarte mici pot sa gaseasca perechi de obiecte sau desene identice. Pe  masura ce cresc ei incep sa inteleaga ca obiectele pot sa apartina simultan mai multor categorii.         
Atentie!  Adeseori copiii grupeaza obiectele in modul lor propriu, altfel decat s-ar astepta adultii. Amintiti-va ca obiectivul este sa-i facem pe copii sa inteleaga de ce un obiect apartine sau nu   unui anumit grup.

NUMARAREA, MASURAREA, CANTARIREA.  Oferiti  copiilor ocazii de a intelege ce inseamna mai mare sau mai mic, mai scund sau mai inalt, etc. Sugerati-le sa compare diferentele legate de dimensiune, spatiu, timp si distanta atunci cand experimenteaza si exploreaza. Copiii pot sa inceapa sa descopere "cat mai dureaza pana cand...", sau "mai este mult pana cand...".

COMUNICAREA. O parte importanta din orice experienta stiintifica este comunicarea descoperirilor catre altii.
Ajutati-i pe copiii mici sa descrie, sa explice si sa discute activitatile lor. De exemplu vorbiti despre frecare atunci cand un copil se da pe tobogan descult sau vorbiti despre absorbire atunci cand copiii se ocupa cu turnatul sosului peste friptura. Nu fiti insa excesiv de autoritari! Lasati-va condusi de dorintele copilului cand interveniti printr-un comentariu, o intrebare, o sugestie sau prin oferirea ajutorului!

          Incurajati-i pe copii sa vorbeasca despre ceea ce fac. Discutia libera atunci cand copiii lucreaza si se joaca este un mod bun de a afla mai multe despre cat anume inteleg copiii. Veti putea astfel sa planificati cu mai multa usurinta activitati noi de invatare pentru ei.

Puneti intrebari pentru a stimula gandirea si experimentarea.

Incurajati-i pe copii sa faca previziuni, sa estimeze si sa sugereze explicatii pentru ceea ce observa.

Folositi intrebari cu mai multe raspunsuri posibile pentru a-i incita la raspunsuri cat mai variate, evitand astfel si teama copilului de un raspuns gresit.

                     TEME DE LUCRU PENTRU MICUTII CERCETATORI

           Va propunem cateva domenii de baza din care pot fi alese experimente stiintifice interesante care sa trezeasca interesul copiilor dumneavoastra pentru misterele lumii inconjuratoare.  

Studii de biologie asupra animalelor, plantelor si oamenilor
          Fie ca este vorba despre un iepuras de jucarie, o rama sau un rechin feroce, copiii sunt curiosi sa afle despre animale. Impartind cu copiii responsabilitatile pentru ingrijirea unui animal de casa acestia vor capata respect pentru toate formele de viata.
         Ajutati-i pe copii sa afle in ce mod plantele ne influenteaza propria viata si cum sa le ingrijeasca.
         Copiii doresc sa stie despre corpul lor - cum functioneaza, ce este in interior, ce li se poate intampla si in ce mod sunt ei diferiti de alti copii.

Animale
Activitati:
Faceti plimbari pentru a cauta animale in mediul lor natural. 
Planificati excursii la gradini zoologice sau in rezervatii naturale. Ajutati-i pe copii sa observe trasaturile care identifica diferite animale. Care dintre ele au blana, piele, pene sau solzi? Care au mustati sau coada? Copiii folosesc aceste comparatii atunci cand invata sa grupeze animalele. Alegeti un animal de companie pe care copilul sa-l poata ingriji cu usurinta in functie, desigur, si de conditiile pe care vi le ofera locuinta. Observarea directa a animalului respectiv va oferi copilului multe informatii despre obiceiurile si nevoile acestuia.
Dati copilului posibilitatea sa descopere cum arata diferiti pui si ce pot face animalele nou-nascute. Oare animalul parinte hraneste, protejeaza si educa puii intocmai cum o fac parintii copiilor? Incercati sa masurati si sa inregistrati cresterea animalelor vii.
Atentie!
Nu limitati experientele copiilor cu anumite animale (serpi, paianjeni sau soareci) datorita sentimentelor pe care le incercati dumneavoastra fata de ele.
Amintiti-va insa ca este bine ca micutii sa invete care animale trebuie evitate sau tratate cu prudenta. Nu uitati sa acordati atat copilului cat si animalului intreaga dvs. atentie!

Plante
Teme si activitati
Alegeti un copac pe care sa-l vizitati regulat si observati evolutia pe care o sufera acesta odata cu schimbarea anotimpului. Adunati si puneti la presat frunze care au cazut. 
Cultivati plante cu bulbi toamna si seminte de flori primavara. Cand cultivati gradina si o explorati impreuna cu copiii, incercati sa le insuflati propriul dvs. respect fata de natura.
Pastrati seminte de legume si de fructe apoi comparati-le pentru a sesiza asemanari si deosebiri. Explorati si gustati seminte comestibile cum ar fi alunele, boabele de porumb de floricele si semintele de dovleac. 
Ajutati-i pe copii sa inteleaga ca semintele de acelasi fel dau intotdeauna plante de acelasi fel. Plantati boabele de fasole incercand diferite medii de crestere, cum ar fi nisip, pamant si apa. Puneti la incoltit boabele de grau sau fasole pe servetele de hartie umede, sugativa, vata sau burete, astfel incat copiii sa poata vedea crescand atat radacinile cat si tulpinile.
Atentie!
Unele plante sunt otravitoare sau provoaca reactii alergice daca sunt inghitite. Aratati-le copiilor care sunt acestea si evitati-le dar, in acelasi timp, trebuie sa aveti la indemana informatii de prim ajutor si numerele de telefon necesare pentru urgente.

Corpul omenesc
Taieturile, juliturile si vanataile ii fac curiosi. Copiii incep sa inteleaga ca interiorul corpului lor ascunde o gramada de mistere. Ce o fi oare pe dinauntru?
Teme si activitati
Lasati-i sa se uite atunci cand ingrijiti rana superficiala a unuia dintre ei.
Observati diferitele etape in vindecarea unei julituri pentru a-i face sa inteleaga modul in care corpul se poate ajuta singur. Discutati despre felul cum putem sa ne pastram sanatosi si in siguranta.
Comparati pielea/parul de om cu blana  animalelor cunoscute de copii.
Dintii sunt de asemenea fascinanti, in special pentru copiii de cinci ani care isi pierd dintii de lapte. Cereti unui dentist mulaje de dinti pe care copiii sa le examineze.
Copiilor le place sa-si pipaie oasele si sa compare ceea ce simt cu ilustratiile din carti sau scheletele de jucarie.
Copiii sunt interesati in special de modul in care s-au schimbat de cand erau bebelusi. Aratati-le fotografiile lor in evolutie de cand erau bebelusi. Discutati despre lucrurile pe care prescolarii pot sa le faca si bebelusii nu pot inca.
Atentie!
Discutiile despre corpul omenesc pot sa conduca in mod natural la intrebari despre reproducere si, de asemenea, despre moarte. Puneti-va de accord pentru a hotari ce informatii veti da copiilor pe aceste teme.
Subliniati faptul ca fiecare om e o fiinta unica. Scoateti insa in evidenta in acelasi timp si prin ce anume se aseamana toti oamenii intre ei, indiferent de aspectul lor exterior. Evitati orice discriminare!

Stiinta pamantului: aer, apa, nisip si sol
Uneori nu putem simti aerul, iar alteori acesta poate sa faca palariile sa zboare de pe capete, sa indoaie copacii si chiar sa doboare un perete. Ajutati-i pe copii sa afle mai multe despre misteriosul aer pe care il respira.
Apa este una dintre cele mai obisnuite si totusi cele mai pretioase resurse. Explicati-le copiilor importanta apei in natura, circuitul si rolul ei in existenta vietii. Bazati-va pe interesul copiilor si pe placerea jocului cu apa pentru a-i ajuta sa descopere mai multe lucruri despre acest element.              
Fie ca se afla la plaja sau in curte, copiii sunt fascinati de nisip si de pamant. Ei doresc sa sape, sa atinga, sa framante, sa modeleze si sa caute inauntru comori insufletite sau nu!
Teme si activitati
Experimentati pentru a vedea ca aerul poate deplasa obiecte usoare cum ar fi mingile de ping-pong, penele, bucatelele de hartie. Cereti copiilor sa sufle peste o mana de paie si sa agite evantaie de hartie. Ce cred ei ca pune obiectele in miscare? Povestiti copiilor despre morile de vant spunandu-le cum au pus oamenii vantul sa munceasca pentru ei.
Cum se misca apa? Adaugati cateva picaturi de colorant alimentar in apa pentru ca micutii sa poata vedea mai clar ce se intampla atunci cand apa se misca. Oferiti-le dispozitive de pulverizat si stropitori ca sa poata experimenta. Ajutati-i pe copii sa inteleaga modificarile pe care le sufera apa atunci cand trece din stare lichida in stare solida si gazoasa (prindeti fulgi de zapada, faceti impreuna gheata apoi lasati-o sa se topeasca, transformand-o din nou in apa). 
Ceea ce adultii taxeaza drept pietris murdar, copiii considera pietre pretioase. Incurajati-i sa colectioneze pietre si scoici, sa le sorteze dupa marime, dimensiune, textura, culoare!
Atentie!
Incurajati-i pe copii sa vorbeasca, sa puna intrebari si sa se mire.
Inainte de a duce copiii afara verificati ca pe terenul de joaca sa nu existe bucati de sticla sparta sau alte obiecte.
Preveniti-i pe copii despre diverse fiinte care isi fac locuinta in sol.
Amintiti-le copiilor sa-si spele mainile dupa ce se joaca in nisip sau in pamant.

        Temele si activitatile sugerate de noi pentru fiecare subiect nu epuizeaza, in nici un caz, domeniul investigarilor stiintifice pe care le puteti propune copilului la diferite varste.
        Lasati-va calauziti de imaginatie si creativitate! Veti avea sansa de a va bucura la fel de mult alaturi de copilul dumneavoastra de minunatele lui descoperiri si experimente stiintifice!


Sursa: "UNICEF, Ministerul Educatiei si Cercetarii, Fundatia Copiii Nostri"

Comentarii

Nu exista nici un comentariu

Pentru informatii detaliate despre celelalte programe cofinantate de Uniunea Europeana, va invita sa vizitati www.fonduri-eu.ro

Continutul acestui material nu reprezinta in mod obligatioru pozitia oficiala a Uniunii Europene sau a guvernului Romaniei.

Termenii si conditiile pentru accesarea, vizionarea si folosirea acestui site le puteti gasi aici