Scoala mamelor

Acest website este cofinantat din Fondul Social European
prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013.

Investeste in oameni!

Identitatea de gen

Educatia parintilor

 

Sex – diferenta biologica dintre femei si barbati. 
Nu ne nastem femei/barbati, ne nastem persoane de sex femeiesc/barbatesc si devenim, ne formam ca femei/barbati, feminini/masculini, cel mai adesea in contact cu societatea, care ne impune valori, asteptari prestabilite, ce au rolul de a ne modela. Ne nastem cu un sex anume, dar nu si cu un gen anume. Acesta din urma se formeaza in stransa dependenta de tipul de societate, de gradul de cultura si civilizatie. 

Identitate de gen – interiorizarea psihologica si morala a trasaturilor feminine/masculine, ca rezultat al unui proces de interactiune intre sine si ceilalti. 

Steorotipuri de gen – sistem de convingeri, opinii consensuale referitoare la caracteristicile femeilor si barbatilor, in legatura cu trasaturile dezirabile ale masculinitatii si feminitatii. 
Trasaturi traditional feminine: dependenta, emotivitate, blandete, subiectivitate, nevoie de protectie, sensibilitate, inclinatie spre detaliu si aparenta, slabiciune, tact, grija fata de altii. 
Trasaturi traditional masculine: independenta, rationalitate, agresivitate, obiectivitate, incredere in sine, spirit de competitie, capacitati analitice, inclinatie spre esenta, tarie, inclinatie spre stiinte, ambitie, autoafirmare. 

Prejudecati de gen – idei preconcepute care opereaza etichetari din perspectiva a ceea ce este predeterminat ca admis/respins, intrucat o persoana este barbat sau femeie. 

Autonomie de gen – capacitatea de a formula propriile norme de conduita ca fata sau baiat, ca femeie sau ca barbat. 

Standard unic – aplicarea acelorasi valori si norme, indiferent ca sunt femei sau barbati, ceea ce instituie o reala egalitate de sansa intre cele doua genuri. 

Roluri de gen – atitudinile si comportamentele dominante pe care societatea le asociaza femeilor si barbatilor, respectiv drepturile si responsabilitatile lor intr-o anumita societate.

Etica „grijii” – asociata mai ales fetelor, educa spre cooperare, spre a fi receptive la nevoile celorlalti, spre a ajuta, a ingriji, chiar prin renuntare la sine si prin sacrificiu. 

Etica „drepturilor” – asociata mai ales baietilor, educa baietii spre competitie, spre dreptate, corectitudine, legalitate, facand abstractie de nevoile concrete ale celor din jur. 

Discriminare de gen – teorie si practica ce sustin ca, in mod natural, femeile si barbatii nu pot sa indeplineasca aceleasi roluri in viata privata, in cea publica si in cea profesionala. 

Dincolo de identitatea de gen, problemele legate de sexualitatea copilului/adolescentului sunt multiple si variate. Nu vor fi tratate aici aceste probleme, sunt numeroase materiale care le dezbat. Tot ce se va face va fi atentionarea (suplimentara) asupra necesitatii discutiilor deschise intre parinti si copii, in special cand este vorba de subiecte sensibile: consumul de tutun si alcool, anturaj, comportament sexual, consum de droguri, relatii etc. 

Nu avem o reteta universala care sa va ajute sa discutati cu copiii dumneavoastra teme diverse, fie ca este vorba de copii „cuminti” sau copii „rebeli”. Putem insa profita de experienta specialistilor care lucreaza cu tinerii pentru a va da cateva idei despre ceea ce face adolescenta o perioada riscanta nu numai in viata copilului, dar si a parintelui. Pentru ca adolescenta este varsta la care se inregistreaza cele mai multe debuturi in comportamente de viata nesanatoase, pentru ca exista situatii de risc la care copilul se expune zi de zi, incercati sa adoptati un comportament preventiv, care sa evite aparitia pericolului pentru copilul dumneavoastra. 

De ce adolescenta este varsta la care se inregistreaza cele mai multe debuturi in comportamente de viata nesanatoase? Pentru ca: 

1. In perioada adolescentei tinerii au mai multa incredere in: 
Parinti 
Profesori 
Grupul de prieteni. 

2. Adolescentul este inclinat sa adopte: 

Comportamente conformiste, acceptate social. 
Comportamente nonconformiste, care incalca normele si valorile sociale.

3. Adolescenta este o perioada: 
In care tinerii stiu foarte bine cine sunt, care sunt valorile lor, ce este bine si ce este rau 
De confuzie valorica. 

4. In deciziile sale, adolescentul este influentat mai mult de 
Familie 
Profesori 
Persoane varstnice 
Grupul de prieteni. 

5. Majoritatea adolescentilor vor: 
Sa fie in siguranta, protejati 
Sa traiasca emotii noi, intense. 

6. Adolescenta este o perioada in care: 
Comportamentul adolescentului poate fi usor prevazut prin reactii anterioare 
Se incearca tot felul de comportamente, chiar si comportamente straine de propria personalitate, cu scopul cunoasterii de sine. 

7. Majoritatea adolescentilor se caracterizeaza prin: 
Chibzuinta, se gandesc mult inainte de a lua o decizie 
Reactii rapide, ei nu se gandesc prea mult la consecinte. 

8. Viata afectiva a adolescentilor este: 
Relativ echilibrata 
Adolescenta poate fi considerata varsta maturitatii afective 
Echilibrul afectiv este fragil. 

9. Adolescenta este o perioada in care copilul: 
Este foarte preocupat de pericolele care exista si de care este bine sa se fereasca 
Crede ca tot ceea ce este rau nu il poate atinge. 

Concluzie: Adolescenta este o perioada de confuzie valorica in care adolescentul adopta cu usurinta comportamente nonconfomiste, de multe ori la sugestiile prietenilor; parintii au o autoritate mai scazuta in fata lor. („Manual pentru parinti” – Organizatia Salvati Copiii, 2002). 

Chiar si scazuta, autoritatea dvs. asupra fiicelor/fiilor adolescenti ii poate ajuta sa nu adopte comportamente nesanatoase; retineti insa ca in aceasta perioada, mai ales, comunicarea deschisa cu copilul este esentiala. Abordati diverse strategii, in functie de personalitatea copilului, apeland la specialisti atunci cand considerati ca eventualele probleme aparute depasesc capacitatea dvs. de a face fata.

 

Sursa: UNICEF, Ministerul Educatiei si Cercetarii

Comentarii

Nu exista nici un comentariu

Pentru informatii detaliate despre celelalte programe cofinantate de Uniunea Europeana, va invita sa vizitati www.fonduri-eu.ro

Continutul acestui material nu reprezinta in mod obligatioru pozitia oficiala a Uniunii Europene sau a guvernului Romaniei.

Termenii si conditiile pentru accesarea, vizionarea si folosirea acestui site le puteti gasi aici