Scoala mamelor

Acest website este cofinantat din Fondul Social European
prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013.

Investeste in oameni!

Lucrul in echipa

Educatia parintilor

 

De cele mai multe ori in viata suntem pusi in situatia de a lucra „alaturi” de ceilalti in a solutiona diverse probleme. Ideal ar fi sa invatam sa lucram „impreuna” si nu „alaturi de....”. Echipa care se constituie (indiferent ca este in mediul familial, scolar, profesional) este un grup care o interactioneaza pentru a indeplini anumite obiective. Echipa se caracterizeaza prin coerenta, resurse interne diferite, obiective comune, sustinere reciproca a muncii, motivare puternica, comunicare deschisa, entuziasm, initiativa. 

Daca vom intelege importanta lucrului in echipa, rezultatele vor fi vizibile pentru cei din exterior, iar membrii echipei vor avea satisfactie. Avantajele pe care le are lucrul in echipa: ofera incredere in sine, duce la acceptarea de sine, asigura sanatatea psihica si emotionala, dezvolta atitudini tolerante, dezvolta capacitati de a identifica alternativele si dezvolta capacitati empatice.

Formarea unei echipe este o responsabilitate manageriala, care are ca obiectiv realizarea unei echipe performante. Munca in echipa este un proces de cooperare in cadrul unui grup in ceea ce priveste rezolvarea unei probleme. 

In cadrul echipei, membrii acesteia trebuie sa combine cunostintele teoretice, practice, aptitudinile si abilitatile. 

Alcatuirea strategiilor de luare a unui angajament: 

  • Se da o problema echipei, nu doar un obiectiv, iar descrierea problemei trebuie sa fie unitara, nu pe bucati. Echipa trebuie sa-si defineasca obiectivele, sa gaseasca solutii si sa le puna in practica 
  • Obligatiile si problemele echipei trebuie sa fie mobile, sa varieze in functie de circumstante. Aceasta creeaza variatie si competitie 
  • Trebuie eliminate ordinea impusa si starile de constiinta 
  • Trebuie create valori comune, obiective comune, traditii in cadrul echipei 
  • Sa se creeze un sistem de recompense (individuale, dar si de grup) 
  • Sa se asigure securitatea mediului 
  • Sa se disemineze informatiile si cunostintele in cadrul echipei 
  • Sa fie incurajata toata lumea sa participe 
  • Este bine sa existe un facilitator, adica un „consultant al procesului”. El ajuta echipa in timpul intalnirilor si o sprijina in procesele de luare a deciziei. 

Luarea deciziei:

OBIECTIVE -> INFORMATII  -> OPTIUNI POSIBILE -> DECIZIA -> ACTIUNEA

DISCIPLINAREA POZITIVA 
Pana nu de multa vreme, educatia insemna dominare, frica, inducand copilului teama de a nu pierde dragostea parintelui sau anumite favoruri. Prin aceste mijloace copiii erau constransi sa se supuna. Daca nu dadeau roade, atunci urma pedeapsa. De cele mai multe ori disciplinarea a fost confundata cu pedeapsa. Efectele sunt nefaste: 

  • Va avea o imagine de sine negativa 
  • Va invata sa raspunda la situatii frustrante cu agresivitate 
  • Va avea resentimente fata de parinti 
  • Va avea repulsie fata de comportamentul dorit 
  • Va face pe plac altora, neglijand interesele proprii 
  • Va putea dezvolta tulburari emotionale. 

Termenul de „disciplina” este inrudit cu termenul de „discipol”. Prin urmare, disciplina reprezinta o experienta de invatare. Aceasta poate fi resimtita de catre copil ca fiind dureroasa. Rolul parintelui este sa-l incurajeze pe copil sa persevereze in acest proces de invatare a unor comportamente specifice varstei si a asumarii responsa-bilitatilor. Copiii invata cel mai bine imitand, uneori inconstient, comportamentul oferit de catre parinte. 

Eficienta este data de cateva elemente: 

  • Constituie baza pentru adaptarea copilului la cerintele ulterioare ale vietii de adult. Sunt orientate spre asumarea de responsabilitati. Parintele va raspunde cerintelor specifice varstei, fara a deforma imaginea de sine a copilului. 
  • Implica activ copilul in procesul de invatare a comporta-mentelor dorite. Parintele il implica pe copil in stabilirea de reguli, in identificarea consecintelor. Aceasta metoda va dezvolta comportamentul de auto-disciplinare, ajutandu-l sa faca fata cerintelor sociale. 
  • Interiorizarea unor reguli stabilite impreuna cu parintii, fara a fi nevoie de constrangeri exterioare. Desi pana la trei ani copilul nu poate sa interiorizeze reguli, este vital ca si in acest stadiu el sa dezvolte o imagine pozitiva despre disciplina. 
  • Exprima o realitate a ordinii sociale, o urmare fireasca a comportamentului inadecvat, implica drepturi egale si respect reciproc. Copilul poate lua decizii, poate alege: „Victor, stiu ca jocul acesta pe calculator iti place foarte mult, dar eu incerc sa urmaresc stirile, deci te rog sa dai sonorul mai incet sau, daca nu, sa te joci in camera ta. Poti alege.” 
  •  Este asociata in mod logic cu un comportament inadecvat: „Astazi voi sterge praful in casa. Nu voi putea face acest lucru la tine in camera cu toate hainele raspandite. Daca nu le aduni, le voi pune in saci si le voi duce in beci.”
  •  Este adresata comportamentului, nu persoanei, si nu implica judecati de valoare morala: „Alexandra a luat fardurile mamei.
    - Alexandra, cum vei inlocui fardurile?”
     
  • Il ajuta pe copil sa invete ceea ce trebuie facut, fara sa se simta umilit: „Pentru ca nu ti-ai terminat lectiile la timp, n-o sa te poti juca la calculator. Va trebui sa te culci, altfel dimineata vei fi obosit.” 
  •  Permite libera alegere a copilului: "Stati cuminti la masa cu noi, sau va ridicati de la masa pana va potoliti.” 
  •  Stimuleaza comportamentul dorit: „Ce frumos te joci cu papusile! Vreau sa ma joc si eu putin cu tine!” 

Comportamentul copiilor este influentat de o serie de nevoi. Dintre acestea cele mai importante sunt:
Corectitudine
Intelegere
Rabdare
Respect
Onestitate
Acceptare
Dragoste
Timp
Constanta

  • Este foarte posibil sa ai zile cand nu te intelegi cu copilul tau. Exista metode prin care poti scadea tensiunea acumulata si evita conflictul: 
  • Tine cont de posibilitatile copilului! Copiii se dezvolta diferit, au calitati si defecte. 
  • Gandeste inainte de a vorbi! Daca ai stabilit o regula, respect-o. Fii realist! 
  • Copiii fac ceea ce „merge”. Daca incerci sa mituiesti copilul cu ceva dulce dupa ce a gresit, sperand ca astfel se va opri, fii sigur ca data viitoare va proceda la fel. 
  • Respecta sentimentele copilului! Afla mai intai cauza pentru care se comporta intr-un anumit fel. 
  • Priveste greselile – inclusiv ale tale – ca posibilitati de a invata. Analizeaza situtia, vezi unde ai gresit, cere-ti scuze de la copil. 

Cum evitam problemele? 
Ofera optiuni copilului! 

Transforma educatia intr-un joc! 
Fa-ti planuri dinainte! 
Lauda-l cand se comporta bine!

 

Sursa: UNICEF, Ministerul Educatiei si Cercetarii

Comentarii

Nu exista nici un comentariu

Pentru informatii detaliate despre celelalte programe cofinantate de Uniunea Europeana, va invita sa vizitati www.fonduri-eu.ro

Continutul acestui material nu reprezinta in mod obligatioru pozitia oficiala a Uniunii Europene sau a guvernului Romaniei.

Termenii si conditiile pentru accesarea, vizionarea si folosirea acestui site le puteti gasi aici