Scoala mamelor

Acest website este cofinantat din Fondul Social European
prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013.

Investeste in oameni!

Cum iti poti ajuta copilul cu ADHD

Comunicarea mama-copil

Desigur aţi încercat frecvent să modificaţi comportamentele problematice ale copilului prin diverse forme de pedeapsă. Probabil că aţi avut aceeaşi experienţă, şi anume aţi observat că pedepsele sunt utile doar pentru o scurtă perioadă de timp. Acest lucru se întâmplă atunci când copiii sunt pedepsiţi pentru comportamentul problematic, dar nu sunt recompensaţi atunci când se comportă în mod adecvat sau când pedepsele şi recompensele nu sunt aplicate sistematic.

O metodă de combinare a unei consecinţe negative pentru un comportament problematic cu o recompensă pentru comportamentul adecvat o constituie Concursul pentru feţe zâmbitoare

 

 

1. Elaborarea concursului pentru feţe zâmbitoare

Regula 1. Selectaţi un comportament problematic care urmează a fi schimbat! Descrieţi comportamentele problematice ale copilului într-un mod cât mai concret, inclusiv situaţiile în care apare de obicei. Gândiţi-vă că problemele comportamentale pot fi cu atât mai uşor modificate cu cât sunt descrise mai concret şi cu cât se limitează la anumite situaţii. Concursul pentru feţe zâmbitoare este recomandat comportamentelor de scurtă durată, care luate unul câte unul nu constituie o problemă prea mare, dar care apar foarte des, de exemplu ridicatul de la masă.

Regula 2. Descrieţi acest comportament problematic şi situaţia în care apare, într-un mod cât mai concret! Urmează să descrieţi comportamentul problematic care duce la retragerea de puncte. La problema „îşi deranjează frecvent sora când aceasta îşi face temele” puteţi să scrieţi: „1. dacă intră în camera surorii sale, atunci când aceasta îşi face temele; 2. dacă în timpul destinat efectuării temelor face gălăgie, chiar dacă i se cere contrariul.” Este recomandat ca pentru început să alegeţi cel mult două probleme comportamentale. Treceţi comportamentul în fişa cu regulile de joc pentru Concursul pentru feţe zâmbitoare.

Regula 3. Stabiliţi începutul şi finalul „perioadei de joc”! Apreciaţi cât de frecvent apare comportamentul problematic în această situaţie, pentru fiecare perioadă de joc vă stau la dispoziţie zece „feţe”. Începutul şi finalul perioadei de joc vor fi astfel alese încât copilul să aibă şansa reală să câştige câteva puncte. Comportamentul problematic va trebui să apară în mod normal în cadrul perioadei de joc de mai puţin de zece ori. Treceţi începutul şi finalul „perioadei de joc” pe fişa de lucru cu regulile jocului Concursul pentru feţe zâmbitoare. 

Regula 4. Explicaţi-i copilului regulile jocului Concursul pentru feţe zâmbitoare! Explicaţi-i copilului că doriţi să încercaţi să rezolvaţi câteva din problemele care duc întotdeauna la conflicte. Pentru aceasta veţi „organiza” un concurs pentru feţe zâmbitoare care va avea ca şi concurenţi pe dumneavoastră şi pe copil. Discutaţi apoi regulile concursului pentru feţe zâmbitoare. De fiecare dată se concurează pentru zece feţe. Accentuaţi faptul că acele feţe nu aparţin într-o primă fază nimănui. Puteţi să marcaţi o faţă cu un creion colorat, atunci când copilul dumneavoastră manifestă comportamentul problematic. Toate feţele care rămân libere la sfârşitul perioadei de joc pot fi colorate de copil în culoarea lui.

Regula 5. Realizaţi cu copilul o listă de recompense suplimentare! Treceţi împreună în lista de recompense cât mai multe lucruri posibile, lucruri de care copilul dumneavoastră s-ar bucura. Notaţi pentru început toate variantele de recompense, chiar şi pe cele cu care nu sunteţi de acord. Dorinţele extrem de costisitoare, ca de exemplu o bicicletă sau un calculator, nu trebuie să apară pe această listă. Nu vă limitaţi doar la domeniul material ci şi la unele privilegii şi activităţi, de exemplu: jocul cu părinţii, citirea unei poveşti, un joc de fotbal cu tata, înotul, mersul la cinematograf, a rămâne treaz mai mult timp decât de obicei, a mânca hamburgeri. O altă posibilitate o constituie recompensele care îi pot fi oferite copilului în etape, ca de exemplu piesele Lego sau puzzle. Copilul dumneavoastră trebuie încurajat să-şi exprime cât mai multe dorinţe care să aibă valori diferite, lista va conţine atât recompense mai mari cât şi recompense mai mici.

Regula 6. Stabiliţi numărul de feţe necesare recompenselor! Selectaţi împreună acele recompense pe care sunteţi dispus să le oferiţi. Luaţi în considerare atât recompense mai mici cât şi recompense mai mari, va trebui să alegeţi cel puţin patru recompense mari. Discutaţi apoi cu copilul numărul de feţe în schimbul cărora va primi fiecare din recompense. Notaţi recompensele şi punctele necesare obţinerii lor pe fişa cu regulile concursului pentru feţe zâmbitoare. 

 

 

2. Desfăşurarea concursului pentru feţe zâmbitoare

Regula 1. Aşezaţi regulile de joc şi feţele într-un loc cât mai vizibil! Este recomandat un loc în camera copilului sau în bucătărie, mulţi copii doresc ca aceste lucruri să nu fie vizibile persoanelor străine. Stabiliţi împreună locaţia adecvată.

Regula 2. Amintiţi-i copilului de concurs! Amintiţi-i copilului când începe perioada de joc şi încurajaţi-l.

Regula 3. Marcaţi imediat o faţă atunci când manifestă problemele descrise în planul jocului!

Atunci când copilul are un comportament inadecvat prevăzut de regulile jocului spuneţi-i că una din feţe vă aparţine şi marcaţi-o imediat cu o mimică tristă (cu colţurile gurii în jos). Este recomandată desenarea unei feţe neutre şi nu a uneia triste (gura sub formă de linie). Nu realizaţi acest lucru într-un mod dojenitor, ci într-un mod pe cât posibil neutru! Încurajaţi copilul să se străduiască din nou, indicând feţele rămase nemarcate.

Regula 4. Discutaţi rezultatul final al concursului pentru feţe zâmbitoare! Copilul îşi poate desena toate feţele rămase nemarcate ca feţe zâmbitoare. Număraţi împreună câte feţe aţi câştigat dumneavoastră şi câte copilul, şi anunţaţi câştigătorul. Dacă copilului îi este greu să piardă atunci puteţi să renunţaţi la anunţarea câştigătorului, şi puteţi discuta despre recompensa pe care ar dori să o primească în schimbul feţelor obţinute. Desigur că punctele pot fi adunate şi schimbate apoi într-o recompensă mai mare. Lăudaţi-vă copilul pentru succesele sale şi încurajaţi-l pentru următorul concurs în cazul în care lucrurile nu au mers prea bine. Este recomandat ca şi tatăl să fie inclus în discuţii, dacă nu este posibil imediat, e bine şi mai târziu, copilul are astfel ocazia să-i arate ce anume a funcţionat.

Regula 5. Respectaţi regulile de joc! Puteţi să vă marcaţi o faţă doar atunci când comportamentul problematic apare în perioada de joc stabilită. Dacă copilul manifestă aceste comportamente în afara perioadei de joc, nu puteţi marca nici una. Dacă pe parcursul jocului apar alte probleme comportamentale care nu au fost menţionate, nu puteţi să marcaţi feţe. Este posibil să modificaţi regula de joc şi să introduceţi noi reguli, însă aceasta se discută cu terapeutul.

Regula 6. Transformaţi feţele zâmbitoare în recompense! Copilul poate decide ce recompense doreşte pentru feţele zâmbitoare câştigate. După ce copilul şi-a primit recompensa, feţele zâmbitoare schimbate vor fi tăiate de pe planul jocului. Gândiţi-vă că recompensele trebuie oferite în mod obligatoriu atunci când copilul a reuşit să adune feţele necesare.

Regula 7. Nu formulaţi expectanţe prea ridicate! Nu vă aşteptaţi ca la început să nu marcaţi nici o faţă. Conform experienţei noastre, în prima săptămână majoritatea copiilor obţin cam jumătate din numărul total de feţe zâmbitoare posibile. Aceasta reprezintă un mare progres! Dacă copilul nu primeşte în primele trei zile nici o faţă, atunci planul jocului este greşit şi trebuie modificat într-un timp cât mai scurt în cadrul unei şedinţe terapeutice.

Regula 8. Luaţi legătura după trei zile cu terapeutul! Contactaţi telefonic terapeutul la cel puţin trei zile de la începutul jocului cu feţe zâmbitoare şi discutaţi experienţele de până acum, în majoritatea cazurilor sunt necesare mici modificări. Terapeutul va discuta şi cu copilul dumneavoastră. Dacă concursul a funcţionat, atunci îl poate încuraja să continue, iar dacă au existat probleme atunci modificările pot fi discutate telefonic.

Regula 9. Orice început este dificil! Concursul pentru feţe zâmbitoare pare a fi o măsură relativ simplă, deseori însă ea presupune modificarea unor obişnuinţe puternic înrădăcinate nu doar în cazul copilului ci şi al dumneavoastră, de aceea este mult mai dificil decât pare iniţial. Este important să realizaţi concursul cât mai exact şi să-i oferiţi copilului dumneavoastră punctele câştigate.

 

Sursa: "Program psihoterapeutic pentru copii cu tulburare hiperchinetică şi comportamente de tip opoziţional (THOP)" 
Autori: Manfred Döpfner, Stephanie Schürmann, Jan Frölich. 

Comentarii

Nu exista nici un comentariu

Pentru informatii detaliate despre celelalte programe cofinantate de Uniunea Europeana, va invita sa vizitati www.fonduri-eu.ro

Continutul acestui material nu reprezinta in mod obligatioru pozitia oficiala a Uniunii Europene sau a guvernului Romaniei.

Termenii si conditiile pentru accesarea, vizionarea si folosirea acestui site le puteti gasi aici