Scoala mamelor

Acest website este cofinantat din Fondul Social European
prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013.

Investeste in oameni!

Ingredientele unei comunicari de succes (2)

Secretele comunicarii

 

Am reflectat in primul episod al acestei serii de articole importanta unui mesaj cheie in stabilirea oricarei comunicari de succes. Nu este insa suficient sa avem un mesaj cheie, e la fel de importa ca emitatorul lui sa-l poata controla pe parcursul unei conversatii cu unul sau mai multi interlocutori.

Asa cum spuneam si in primul episod, inainte de fiecare intalnire este bine sa iti fixezi mesajul cheie si argumentele sau informatiile pe care urmeaza sa le comunici in sustinerea lui, experimentele facute de-a lungul anilor de specialisti in comunicare aratand ca oamenii sunt mai deschisi sa accepte un mesaj atunci cand el este insotit de argumentarea lui. In cursul unei conversatii insa, s-ar putea ca „socoteala de acasa sa nu se potriveasca cu cea din targ”. De aceea, este important sa stii cum sa controlezi discutia astfel incat mesajul tau sa-si atinga obiectivele.

Exista o serie de modalitati de a aduce discutia inapoi catre mesajul cheie, stiut fiind ca intr-o comunicare interlocutorii pot divaga sau pot pune intrebari care sa te abata de la traseul deja stabilit. Acestea joaca rolul de „punti de legatura”, iar pentru a le putea intinde eficient este bine sa anticipezi momentele in care vei avea nevoie de ele. Astfel ca, in afara de definirea mesajului cheie si a argumentelor sale de sustinere, este important sa anticipezi ce intrebari ti se vor pune si cum vei raspunde la ele.

Anticiparea joaca un rol extrem de important intr-o comunicare de succes. Chiar cei mai spontani oameni publici isi pregatesc minutios declaratiile sau conversatiile publice, astfel incat desi par surprinsi de anumite intrebari si raspund cu spontaneitate, ei au deja toate raspnsurile si reactiile planificate. Ca sa ajungi aici e nevoie de mult exercitiu, intr-adevar, dar toate lucrurile mari incep cu teme bine facute.

De aceea, sfatul specialistilor este sa nu pleci niciodata la o intalnire fara sa-ti faci un mic inventar al intrebarilor pe care interlocutorii tai ti le vor pune. Listeaza pe hartie aceste intrebari si gaseste raspunsuri scurte si argumentate pe care sa le ai pregatite. Apoi, in dreptul fiecarei intrebari si a raspunsului sau noteaza gradul de probabilitate cu care crezi ca acea intrebare ti se va pune.  Pentru cele cu un grad mare de probabilitate, la care ai si raspunsul, tactica puntii de legatura te va ajuta sa te intorci la mesajul tau, care face si obiectul conversatiei. In aceasta situatie, cele mai potrivite expresii de legatura intre raspunsul la intrebare si mesajul tau cheie sunt „tocmai de aceea”, „deci”, „in consecinta”, „ca dovada” – adica acele expresii care te ajuta ca raspunsul la o intrebare secundara sa iti intareasca mesajul cheie.

Daca intrebarile au un grad mai mic de probabilitate, expresiile de legatura intre raspuns si mesaj cheie sunt mai categorice, insa utilizarea lor tine de un simt al disciplinei conversatiei pe care e bine sa ti-l exerciti pe un ton politicos: „sa revenim”, „problema este ca”, „parerea mea este ca”.

In episodul urmator voi dezvolta subiectul mentinerii mesajului cheie intr-o conversatie polemica. 

Sursa: Eliza Nicolae

Comentarii

20.03.2011 cupidon_mada

Aveti mare dreptate in ceea ce spuneti. Abia astept episodul urmator.

Pentru informatii detaliate despre celelalte programe cofinantate de Uniunea Europeana, va invita sa vizitati www.fonduri-eu.ro

Continutul acestui material nu reprezinta in mod obligatioru pozitia oficiala a Uniunii Europene sau a guvernului Romaniei.

Termenii si conditiile pentru accesarea, vizionarea si folosirea acestui site le puteti gasi aici