VIOLENTA
Intalnim, tot mai des, aspecte violente in lumea in care traim. Uneori nici nu mai realizam ca suntem agresati de ceilalti fizic/psihic. Sunt manifestari violente care chiar produc placere sau satisfactie (sporturi ca boxul, rugby-ul, fotbalul american etc.) sau manifestari pe care le consideram firesti din punct de vedere social (discutii agresive cu superiorii/subalternii, sanctiunea fizica aplicata copiilor etc.). Ca dascali si ca parinti e bine sa descurajam orice manifestare violenta si sa aducem argumente pentru dezvoltarea unui comportament prosocial.
a. Violenta domestica – include toate aspectele de violenta aparute intr-o relatie de tip familial, intre rude de sange, rude prin alianta, soti sau concubini.
Violenta domestica este reprezentata de orice forma de agresiune fizica sau verbala, abuz sau intimidare a unuia dintre membrii familiei. Violenta naste violenta. Parintii violenti transmit copiilor lor modele comportamentale defectuoase. Din postura de spectatori, copiii devin actori. Fie ei baieti sau fete, tind sa reproduca pe scena vietii comportamentele violente invatate in familie sau la nivelul grupului de covarstnici din care fac parte. Cei care agreseaza, de regula, se comporta astfel din cauza unor sentimente de furie si ostilitate, din cauza deprimarii si lipsei de incredere in sine, egocentrismului, necesitatii imperative de a controla si domina si, nu in ultimul rand, a lipsei de comunicare.
b. Violenta domestica asupra copilului
„Inca nu stim cum ar arata lumea in care copiii ar fi crescuti fara a fi supusi umilintelor, in care parintii i-ar respecta si i-ar trata serios, ca pe niste fiinte umane” (ALICE MILLER, Pentru binele tau propriu, 1987).
Copiii trebuie sa se bucure de drepturile lor, ca orice persoana. Pedeapsa fizica reprezinta o violare grava a drepturilor copiilor la integritate fizica si emotionala. Conventia Natiunilor Unite cu privire la drepturile copilului cere statelor parti, in articolul 19, sa protejeze copiii impotriva „tuturor formelor de violenta fizica si emotionala”. Conform literaturii de specialitate, educarea copiilor prin utilizarea pedepsei corporale conduce la dezvoltarea de atitudini si comportamente violente atat pe perioada copilariei, cat si mai tarziu, in viata de adult. Pedeapsa fizica are consecinte negative asupra dezvoltarii copilului. Promovarea metodelor de disciplina pozitiva nonviolenta usureaza sarcina parintilor si reduce stresul in cadrul familiei. Cu toate acestea, pedeapsa fizica in familie ramane o practica legala si larg raspandita in multe state ale lumii.
Din toate cercetarile internationale referitoare la pedepsirea fizica, nici macar un singur studiu nu a relevat faptul ca aceasta ar produce efecte pozitive, dar sute de studii prezinta efectele negative. Iata cateva dintre efectele ale caror existenta a fost demonstrata in relatiile cu violenta asupra copilului:
c. Violenta la tineri
Stim cu totii ca violenta constituie o problema majora cu care ne confruntam in societatea de astazi. Tinerii pot fi victimele actelor de violenta, dar pot in acelasi timp sa provoace asemenea situatii. Pentru a putea preveni astfel de fenomene este necesar sa le intelegem.
CUM EXPLICAM MANIFESTARILE VIOLENTE?
Cu siguranta nu putem gasi o singura cauza determinanta. Este un fenomen complex, determinat de cauze multiple:
Din punct de vedere psihologic, reactiile agresive sunt modalitati instinctive de exprimare a furiei si de aparare in fata unui atac. Societatea repudiaza astfel de manifestari. Prin urmare, oamenii si-au dezvoltat modalitati de a face fata acestor emotii. Pentru furie s-au conturat trei modalitati:
Oamenii sunt diferiti, au manifestari diferite. Aceste diferente au cauze genetice, fiziologice (unii sunt mai iritabili inca din copilarie) sau socio-culturale. Aproape toti suntem invatati sa ne exprimam tristetea, frica, dar nimeni nu ne invata sa ne exprimam furia, sa ne exprimam aceasta traire si sa ne-o canalizam constructiv.
Dati copilului posibilitatea sa se exprime prin cuvant, desen, modelaj sau joc!!!
Este necesar ca profesorii si parintii sa monitorizeze comportamentul copiilor pentru a semnala aparitia unor manifestari cu potential violent.
Exista cateva repere enuntate de Dwayer, Osher& Wagner (1998) pentru evidentierea unui potential violent:
Acesti indicatori pot constitui repere pentru parinti si profesori.
Comportamentul violent este ca un simptom. Se poate incerca inlaturarea lui prin metode banale „Nu e frumos…” sau prin metode complexe comportamentale. Uneori este zadarnic, comportamentul putand sa se agraveze sau in locul unui simptom sa apara un altul. Intelegerea cauzelor unui comportament violent inseamna un pas inainte in solutionarea situatiei. Acest lucru presupune efort si multa rabdare din partea adultilor implicati.
SUGESTII GENERALE PENTRU PARINTI
– Limitarea timpului petrecut de copil la TV (o ora, maximum doua ore);
– Cunoasterea continutului programelor urmarite de copii;
– Discutarea scenelor de violenta vizionate de catre copii;
– Discutarea consecintelor grave pe care le are comportamentul violent in realitate;
– Analizarea modalitatilor de rezolvare a problemelor fara folosirea violentei.
CLIMAT FAMILIAL
In relatia parinti-copii, fiecare influenteaza si este influentat in procesul comunicarii. Problema comunicarii cu copiii nu este mai putin complexa decat cea cu adultii, chiar uneori mai greu de realizat si mai complicata. Factorii care fac comunicarea eficienta trebuie sa fie prezenti in relatia parinti-copii. Pentru realizarea unei relatii eficiente parinti-copii este necesara cunoasterea stadiilor de dezvoltare a personalitatii, mai precis, parintii trebuie sa cunoasca ce se intampla in viata copilului lor in perioadele de criza cu care se confrunta. Fiecare trecere de la o etapa la alta este o criza. Parintii care trec de la o etapa la alta in viata se confrunta si ei cu anumite crize. Tinandu-se cont de problemele ce se ridica in aceasta perioada, se va evita instrainarea si se va accentua comunicarea.
Este important ca, pentru fiecare stadiu de dezvoltare a personalitatii, parintii sa se poarte si sa actioneze potrivit necesitatilor copilului pentru a-i oferi acestuia mediul pentru o dezvoltare sanatoasa. Influentele sistemului familial asupra procesului de formare a copilului sunt hotaratoare. Specialistii in acest domeniu precizeaza ca relatia parinti-copii detine un rol deosebit in fixarea deprinderilor comportamentale, dar si in asigurarea conditiilor psihologice normale.
Relatia parinti-copii nu trebuie lasata la intamplare. Exista anumite norme precise care stau la baza acestor relatii: nevoia de dragoste care asigura protectie, asigura unele raporturi relationale, juste si echilibrate, cat si complementaritatea rolurilor parentale. Parintii trebuie sa alcatuiasca un raport cu copilul, o unitate inseparabila in care isi impart rolurile si sarcinile.
In functie de modul specific in care parintii isi asuma rolurile de mama, respectiv tata, putem distinge mai multe tipuri de parinti si copii:
Parintele „Protector” – ingrijorare excesiva.
Parintele va spune: „Nu creste!/Nu actiona!”
Manifestari pozitive
Manifestari negative:
Copilul va fi:
Copilul rasfatat – „Vreau!”
– nu suporta nici o forma de frustrare
– intampina dificultati in respectarea regulilor
Copilul dependent – „Nu pot!”
– nu are vointa
– nu-si asuma responsabilitati
Recomandari:
Parintele „Autoritar” – controlul.
Parintele va spune: „Nu fi apropiat!/Nu fi copil!/Fa efort!/ Depaseste-te!/Fii perfect!”
Manifestari pozitive:
Manifestari negative:
Copilul va fi:
Copil inhibat – „Eu nu pot pentru ca nu am voie!”
– descurajat
– coplesit de exigente
– rezultatele scolare scad in situatii de stres fricos
Copil rebel – „Eu fac regulile!”
– manifesta tendinte agresive
– nu accepta regulile
– nu tine cont de celalalt
Recomandari:
Parintele „Prieten” – increderea.
Parintele va spune: „Cum vrei tu!/Fa-te placut!”
Manifestari pozitive:
Manifestari negative:
Copilul va fi:
Copil indisciplinat – „Mie sa-mi fie bine!”
– nu respecta adultul
– nu intelege restrictiile si regulile
– nu accepta un refuz
Copil amabil – „Va convine!? Va pot ajuta cu ceva?!”
– doreste sa fie placut de toata lumea
– este superficial in relatiile cu ceilalti
– nu tine cont de propriile nevoi si dorinte
Recomandari:
Parintele „demisionar” – fuga de responsabilitati (abandon). Parintele va spune: „Descurca-te singur!/Nu mai deranja!/Castiga-ti dragostea!”
Manifestari pozitive:
Manifestari negative:
Copilul va fi:
Copil distant – „Pot singur totul!”
– incapabil sa se conformeze unor imperative scolare, sociale si morale
– este franat in evolutia sa
– are un caracter crispat si nelinistit
– autonomie excesiva, determinata de responsabilizarea prematura
– il va respinge, fara mila, la orice varsta pe parintele absent
Copil „cersetor” – „Daca ma iubesti, stai cu mine!”
– lipsit de sprijin si indrumare
– frustrat de copilarie deoarece nu se bucura de intelegere si apreciere
– cerseste dragostea celor din jur
Recomandari:
Indiferent de varsta, copilul are nevoie de o ambianta calda, dar si de supunere, de reguli carora sa se conformeze, stabilite in acord cu parintii. Cumpatarea este masura tuturor lucrurilor; o dozare optima a caldurii afective si a autoritatii parintesti este premisa unei bune adaptari a copilului.
Relatiile din familie au consecinte asupra dezvoltarii perso-nalitatii copiilor. Tensiunile, certurile din familie sunt traumatizante pentru copil. Traind intens si repetat aceste tensiuni, nevoia de securitate nu este satisfacuta, iar personalitatea copilului se va cristaliza dizarmonic.
Ambianta familiala este hotaratoare pentru modul in care copilul isi fundamenteaza conceptia despre lume si viata. Felul de a fi al parintilor va constitui un model pentru copil. Constelatia familiala, prin reteaua de relatii si sistemul de valori, influenteaza adaptarea copilului in lume.
Sursa: UNICEF, Ministerul Educatiei si Cercetarii
Nu exista nici un comentariu
Pentru informatii detaliate despre celelalte programe cofinantate de Uniunea Europeana, va invita sa vizitati www.fonduri-eu.ro
Continutul acestui material nu reprezinta in mod obligatioru pozitia oficiala a Uniunii Europene sau a guvernului Romaniei.
Termenii si conditiile pentru accesarea, vizionarea si folosirea acestui site le puteti gasi aici